Influencers i sociala medier

Uncategorized

Therese Lindgren, Kenza och Isabella Löwengrip är tre svenska tjejer som tjänat stora pengar via sociala medier. Att blogga på en nätportal eller att dokumentera sitt liv via videokanaler, som exempelvis YouTube, är glödhett och man kan numera titulera sig influencer eller YouTuber. Felix Kjellberg, mer känd som PewdiePie, har närmare 50 miljoner följare på YouTube. En hissnande siffra och något som skvallrar om den enorma publik man kan nå ut till via ovannämnda kanaler. Vi svenskar läser i genomsnitt fem bloggar om dagen och tittar på otaliga antal videos. Bloggar och mediekanaler som handlar om allt från livsstil och mat till tv-spel och politik. Personerna bakom dessa plattformar lägger ner mycket tid på att tillfredsställa sina hängivna besökare med nytt material, samtidigt som de arbetar för att öka antalet besökare. Läs vidare för en inblick i livet som influencer och hur man kan gå tillväga för att göra karriär inom yrket.

Att göra karriär som influencer

Det gäller att inte ligga på latsidan som influencer. Sociala medier ska uppdateras flitigt och gärna flera gånger om dagen. Influencers drar storpublik, vilket också många företag uppmärksammat. De allra största plattformarna tjänar stora summor på reklam och ju högre antal besökare kanalerna har, desto högre inkomst. Många av personerna man hittar på topplistor över flest besökare har utbildat sig själva allt eftersom sociala medier utvecklats. De insåg tidigt vilken stor genomslagskraft bloggar och mediekanaler faktiskt har. De har därför fokuserat på den nisch som gjort deras kanaler populära, oavsett om det är vardagsbilder eller goda matrecept. Thoren Innovation School i Stockholm är en gymnasieskola som förutspår att de nya yrkestitlarna är här för att stanna. I år startar skolan en gymnasieutbildning för influencers, kallat Creative Program, riktat mot studenter som i framtiden vill kunna arbeta med sociala medier och reklam. Kurserna innefattar diverse ämnen som exempelvis entreprenörskap, foto- och filmproduktion samt ekonomi. Utbildningen på innovationsgymnasiet är treårig och tanken är att man också ska kunna vidareutveckla sitt eget varumärke under utbildningens gång.

Levande reklam online

Oavsett om man vill marknadsföra sängar eller en ny klocka är sociala medier den perfekta reklampelaren. Genom att ingå samarbete med influencers kan man nå ut till stor publik och rikta sig mot den målgrupp man vill förmedla produkterna till. Många företag använder sig idag av någon form av samarbete med influencers, både i bloggar och på videokanaler. Många budar även ut lyxiga pressutskick till de stora bloggprofilerna i hopp om att de ska visa upp produkterna eller servicen på deras plattformar. Andra betalar för en reklambanner eller betalar influencern för att skriva om deras produkter. Vilken metod som används beror på dess genomslagskraft. Det finns idag PR-byråer som enbart arbetar med att analysera besökssiffror och målgrupper online. Influencers är numera strikt bevakade av bland annat Konsumentverket och Skatteverket, då det enligt svensk marknadsföringslag ska framgå tydligt huruvida man gör reklam eller inte, samtidigt som inkomsten ska beskattas som tjänst. En sak är säker, influencers är här för att stanna!