Skriva dagbok på nätet

Blogg

 

Sedan Internets begynnelse har det funnits en stor lust hos människor att dela med sig av sina ord om sitt liv online. Den första bloggen startades redan 1994 och kallades för ”Links from the underground”, skriven av Justin Hall. Sedan dess har bloggar använts både i viktiga politiska syften, som informationskällor och bara som enkla medier för att dela med sig av sitt vardagsliv.

Framgångsrika tack vare bloggen

Idag finns det många storbloggare i Sverige som tjänar hundratusentals kronor i månaden – Endast tack vare bloggen. Det låter otroligt men det är helt sant. Några av de som blivit mest framgångsrika via bloggen är Isabella ”Blondinbella” Löwengrip och Kenza Zouiten. Genom att flitigt göra reklam för sig själva jobbade de snabbt upp stora läsarskaror till sina bloggar. Detta var mellan åren 2005-2008 och innan bloggarna slagit igenom ordentligt och det var därför enklare att få en blogg stor snabbt. Utbudet var helt enkelt inte lika brett som idag.

Tjäna pengar på att visa upp saker

Många bloggare har nästan slutat betala helt för kläderna de bär, maten de äter och nöjesresorna de reser runt på. Har man en stor blogg och andra sociala medier ställer många företag gärna upp och sponsrar allt man kan tänkas behöva. Detta kommer bara med ett enda krav: att visa upp allting i bloggen. Innan bloggarna var så stora räckte det med att skicka ut gratisgrejer för att få en bra annonsplats i en blogg, men idag vet många bloggare sitt egna värde lite bättre. Att som bloggare skriva ett sponsrat inlägg och visa upp kläder man har fått kan generera flera tusentals kronor. Många företag är idag villiga att lägga riktigt mycket pengar på att få synas i bloggar. Den som har en stor blogg kan med fördel skriva till företag de är intresserade av och föreslå ett samarbete.

Bloggens framtid

Bloggen som fenomen hade sin peak runt år 2010-2012. Efter det har bloggläsarna börjat försvinna till förmån för mer enkla medier som Snapchat och Instagram. Där går det att följa många bloggare men genom snabba uppdateringar som inte tar så lång tid. Men fortfarande har de allra största bloggarna flera hundratusen läsare i veckan så bloggen är absolut inte död än. Experter menar att bloggandet förmodligen alltid kommer finnas kvar, men vikten av att komplettera med andra sociala medier är större än någonsin. Idag vill många följa sina favoritkändisar dygnet runt, inte bara genom ett inlägg om dagen.

Samma sak gäller för mer nischade bloggar såsom matlagningsbloggar och teknikbloggar. Där är det mer intressant med långa och välarbetade blogginlägg. Trots det vill de flesta följarna ändå ha små microuppdateringar varje dag i form av en bild på Instagram eller ett story-inlägg på Snapchat.

Post a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*