Fokusera på ditt bloggande

Blogg

En avgörande faktor för att du ska kunna nå framgång som bloggare är att du lyckas fokusera på ditt bloggande. Detta är emellertid något som är lättare sagt än gjort. Som bloggare har du sannolikt en mängd bollar i luften samtidigt. Det ligger i en bloggares natur att ständigt ha mycket “på gång” för att få underlag för framtida blogginlägg. Tyvärr innebär detta samtidigt att du spenderar alltför mycket tid på improduktiva aktiviteter, något som inte gynnar din karriär som bloggare.

Därutöver är man som bloggare i princip alltid uppkopplad mot internet som innehåller alltför många distraktioner. Att vara ständigt uppkopplad, och endast vara en knapptryckning från sociala medier, spel, nyhetsmedier och liknande är en utmaning för de flesta av oss. Och det finns inte några genvägar – ska du lyckas som bloggare måste du lyckas att stänga ute alla frestelser och distraktioner för att kunna vara effektiv i ditt bloggande. I det följande kommer du att få ett par tips om hur du kan effektivisera din arbetsdag som bloggare.

IT outsourcing

Alltför många bloggare lägger ner alltför mycket tid på sin IT genom att ständigt testa såväl ny hårdvara som olika programvaror och molntjänster. Bloggar du om IT kan det vara motiverat, men i de flesta andra situationer är det slöseri med både tid och pengar. Idag är dessutom möjligheterna till it outsourcing bättre än någonsin. IT outsourcing är ett område som har utvecklats oerhört under de senaste åren och det finns egentligen inte någon som helst anledning att du själv ska hantera några delar av din IT.

Använder du dig av IT outsourcing får du en mycket kostnadseffektiv lösning. Du får tillgång till exakt den programvara och de molntjänster som du behöver, och du betalar endast för vad du använder. Säkerheten är dessutom betydligt högre än om du själv hanterar din IT. För dig som bloggare är det viktigt att hålla en hög säkerhetsnivå. Ett obehörigt intrång kan innebära att du riskerar all din data, och det kan även medföra att din blogg försvinner, i vart fall tillfälligt, från internet.

Automatisera så mycket som möjligt

När du väl har fått ordning på din IT bör du försöka att automatisera så mycket som möjligt av ditt arbete. Idag finns utmärkta verktyg, som till exempel Zapier eller IFTTT, för att automatisera dina arbetsflöden. Använder du dig av Microsoft har de en egen lösning som fungerar utmärkt, även tillsammans med programvaror utanför Microsoft. Genom att automatisera ditt arbete kommer du att kunna spara ett par timmars arbete varje vecka, tid som du i stället kan ägna åt att skriva artiklar till din blogg.

Anlita en virtuell assistent

Efter att du har automatiserat dina arbetsflöden är nästa steg att anlita en virtuell assistent. En virtuell assistent kan hantera framför allt dina administrativa uppgifter, som till exempel att besvara inkommande mejl och telefonsamtal, sammanställa rapporter, ta fram underlag för planerade bloggartiklar för att endast nämna några arbetsuppgifter. Rätt använd kan en virtuell assistent hantera de flesta av dina administrativa arbetsuppgifter och i stället kan du fokusera helt och hållet på ditt bloggande.

palette